"Wij blijven niet op de gebaande paden lopen, maar wij bewegen mee met de vraag."
Bij Dakned B.V. zijn wij hard aan de weg aan het timmeren. Met de opening van onze vestiging in Rotterdam hadden we al een mooie stap gezet. Met de beoogde uitbreiding van ons personeel blijven wij op dezelfde voet bouwen aan ons netwerk, en aan onszelf. Zo kunnen we de dakdekkers door heel Nederland van dienst zijn. En vooral: zorgen dat dakdekkers vanuit heel Nederland zich welkom blijven voelen bij Dakned. Dat zij zich kunnen vinden in de manier waarop wij doen en denken. Daar groeien wij naartoe.
Bij groei komt meestal groeipijn kijken. Het gaat nu eenmaal niet vanzelf. Al groeiende kwamen wij erachter dat we soms zaken anders moeten aanpakken. Bijvoorbeeld bepaalde materialen beter op voorraad houden. Toen wij uitbreidden naar onze vestiging in Rotterdam, hebben wij daarom het magazijn daar flink onder handen genomen. Wij hebben daar zelfs een complete zolderverdieping toegevoegd. Dit was nogal een investering, maar wel eentje die ons verzekerd van verdere groei. En een betere service voor onze klanten. Groeipijn komt op, maar daar ga je doorheen. Het maakt je alleen maar sterker.
Uiteindelijk zijn wij een groothandel. Wij verkopen materiaal, daar leven wij van. Maar waar de service van velen hier ophoudt, gaan wij altijd een stapje verder. Met waar mogelijk ondersteuning, en met advies. Wij zijn geen dozenschuivers. Wij gaan niet voor de vlotte deals met stuntprijzen. Wij leveren meerwaarde. Wij gaan altijd voor organische groei. En dat werkt. Met nieuwe klanten volgen nieuwe vragen. Hierdoor blijft ons assortiment meegroeien. Wij blijven niet op de gebaande paden lopen, maar wij bewegen mee met de vraag. Daar kunnen wij dan ook weer bestaande klanten mee helpen.
In 2014 telde Dakned B.V. nog maar 9 medewerkers. Inmiddels zijn dat er 20. Een ruime verdubbeling in slechts zeven jaar tijd dus. Dat is niet gek, met zoveel meer klanten. Onze vakmensen zijn rijdende servicepunten. Vanuit ons bedrijf zorgen wij nu dat de specialisten van de buitendienst alle tools hebben om hun werk goed te kunnen doen. Ook staan we meer stil bij wat wij willen doen, met welke boodschap en voor welke doelgroep. Door onszelf af te blijven vragen ‘welke producten lopen goed?’, ‘welke zijn onderbelicht?’, en ‘waar kunnen wij het nog beter doen?’, blijven wij niet alleen uitbreiden, maar blijven wij ook bouwen aan onszelf. Zo zijn en blijven wij meer dan alleen verkopers.
Ook al groeit ons personeelsbestand, de sfeer blijft altijd informeel. ‘Het moet wel leuk blijven,’ is de interne richtlijn voor het hele team. En deze wordt breed uitgedragen. Een beetje werkdruk is gezond, maar negatieve werkstress niet meer. Wij moeten met een lach op ons gezicht naar het werk toe gaan, en met een lach op ons gezicht weer vertrekken. Hoe groot Dakned B.V. ook groeit, dit blijft een belangrijke kernwaarde. Voor nu is het zaak de gaten die wij nog hebben, op te vullen met leuke en adequate nieuwelingen vol kennis, kunde en kwaliteit. En vooral de lijn van het afgelopen jaar door te zetten. Maar wat voor personeel geldt, geldt ook voor de klant: hoe groot wij ook groeien, wij zijn en blijven die informele partij. — laagdrempelig en flexibel.